Viimeisen vuosikymmenen aikana Ruotsin teräsvalmistajat ovat tuottaneet keskimäärin 5 900 tuhatta tonnia hiilidioksidiekvivalentteja. Se on noin kolmannes Ruotsin hiilidioksidipäästöistä maan ympäristösuojeluviraston tilastojen mukaan.
”Haluamme tehdä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa ja auttaa heitä löytämään uusia sovelluksia, joilla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää asiakaskohteissa”, hän lisää.
Älvsjössä testattava vetypolttoaine tuotetaan erottamalla vesi vedyksi ja hapeksi elektrolyysillä. Kun vetyä poltetaan, se reagoi ilman kanssa, jolloin höyry on ainoa sivutuote.
Ruotsissa suurin osa sähköstä on peräisin uusiutuvista energianlähteistä, esimerkiksi vesivoimasta, jolloin sähkö ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä. Näin ollen ympäristöystävälliseen vetyyn siirtyminen voi poistaa fossiiliset polttoaineet käytöstä, samoin kuin polttoprosessin aiheuttamat päästöt.
”Vetypolttoaine on hyväksi planeetallemme ja kestävälle kehitykselle, kun hiilidioksidi voidaan poistaa kokonaan laskuista”, Muren selittää.
”Koska sähkö on hiiletöntä, myös polttoaineemme on täysin hiiletöntä.”
Ei kuitenkaan ole helppoa tehdä kestävää kehitystä parantavia muutoksia terästehtaan monimutkaisiin prosesseihin. Vaikka uuden tekniikan kestävän kehityksen hyödyt olisivat huomattavia, teräsvalmistajien on oltava varmoja siitä, etteivät nämä hyödyt heikennä tuottavuutta tai tuotteen laatua.