MIG-juotto kehitettiin 1990-luvulla. Kyseessä on hyvin samankaltainen prosessi kuin MIG-/MAG-hitsaus. Suurin ero on lisäaineen sulamispiste, koska perusaine ei sula MIG-juotossa.
Lämmöntuonti on MIG - juotossa huomattavasti alhaisempi kuin MIG-/MAG- hitsauksessa. Tämän takia MIG - juotto sopii erityisen hyvin sinkittyjen levyjen liittämiseen esimerkiksi autoteollisuudessa. Alhaisen lämmöntuonnin ansiosta levyyn tulee vähemmän muodonmuutoksia ja sinkkipinnoitteeseen vähemmän vaurioita, minkä takia autoteollisuus on ollut hyvin kiinnostunut MIG-juotosta. MIG-juottoa käytetään yleisesti myös ajoneuvojen korjauksessa.
Suojakaasuna käytetään yleensä argonia, mutta joukkoon voidaan lisätä myös pieniä määriä hiilidioksidia ja happea tuottavuuden ja eri ominaisuuksien parantamiseksi.