Hitsatessa ja leikatessa työkappaleeseen syntyy jännitteitä, jotka voivat aiheuttaa muodonmuutoksia. Mikäli muodonmuutoksia ei haluta, työkappale on suoristettava, mihin liekkioikaisu on usein sopiva menetelmä.
Liekkioikaisu tulee merkittävästi halvemmaksi kuin uusien osien valmistus. Se on itse asiassa usein ainoa vaihtoehto. Laivanrakennuksessa jopa puolet runkorakenteen valmistamiseen kuluvasta työajasta liittyy muodonmuutosten poistamiseen.Liekkioikaisussa jokin rakenne tai yksityiskohta kuumennetaan nopeasti ja paikallisesti. Tämä aiheuttaa paikallisen muodonmuutoksen, koska ympärillä olevan materiaalin kylmyys estää lämpölaajenemisen. Kun kuuma kohta jäähtyy, se samalla kutistuu ja vääntymä korjautuu. Menetelmää voidaan soveltaa teräkseen, nikkeliin, kupariin, messinkiin, alumiiniin ja titaaniin.
Vaikka kuumennukseen voidaan käyttää erilaisia polttokaasuja, korkein liekin lämpötila ja nopein kuumennustapahtuma saavutetaan asetyleeniliekillä. Polttokaasujen käyttöön liittyvä palo- ja räjähdysvaara voidaan minimoida käyttämällä ODOROX-hajuhappea. Haju varoittaa ajoissa kaasuvuodoista.
Oikaisuun käytettävä laitteisto määräytyy oikaistavan materiaalin mukaan. Vakiopolttimilla voidaan oikaista levyjä, joiden paksuus on enintään 15 mm. Laivankansien kaltaisten suurten levypintojen oikaisuun on saatavana erikoispolttimia, joissa on vähintään kolme suutinta ja jotka kulkevat pyörien varassa suurillakin pinnoilla vaivatta.
Riskit voidaan välttää noudattamalla tulitöiden turvallisuusohjeita.